Terug van de bergen - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van susan rood - WaarBenJij.nu Terug van de bergen - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van susan rood - WaarBenJij.nu

Terug van de bergen

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg susan

30 April 2012 | Chili, Puerto Natales

Hoiii iedereen,

dit moet een lang verhaal worden maar aangezien ik naar de boot moet binnen een paar uur en me was nog wil doen zal ik het kort houden, denk ik. haha.

Vrijdag nadat ik in me hostel kwam kregen we informatie over het park Torre del Paine. Omdat ik de luxe variant deed, en verbleef in de hotels in het park deed ik een andere route dan de mensen die gingen kamperen.
Rond half 9 gingen we met de bus daarheen en kwamen rond 10 uur aan bij de entree van het park. Vanaf daar namen we de minibus naar ons hotel. Deze bus zou rond 10:30 gaan zodat we de aan onze grote wandeltocht konden gaan beginnen. Deze tocht, de zwaarste van allemaal deed ongeveer 8 uur.
En omdat we voor het donker terug moesten zijn, moest iedereen zeker rond 11-12 uur gaan wandelen. Want het was 4 uur omhoog klimmen, eerst 500 meter omhoog, dan 200 naar beneden en danw eer 500 meter omhoog.De buschauffeur vertelde ons dat we moesten wachten op een andere bus, waarvan een aantal mensen in onze bus kwamen. Dus wij dachten ok, dit kan misschien 10 minuutjes duren en dan kunnen we evengoed nog optijd vertrekken de bergen in. We hebben uiteindelijke 45 minuten gewacht op een niet bestaande bus!!!!
Dus voordat we in ons hotel waren was het half 12. Ik ben gelijk begonnen met me wandeling want het is echt 4 uur omhoog en niet zon beetje omhoog maar stijl, heel stijl! en ook weer 4 uur naar beneden.
Aangezien ik niet alleen wilde had ik me toegevoegd bij 3 duitsers. 1 meisje wat ook alleen reisde en een stelletje wat samen 6 maanden reist.
Dus we begonnen aan onze klim en ik voelde me echt zoals Frodo en Sam in lord of the rings. De paden waarop we liepen waren geen eens paden, de afgrond waar we naar keken was ver en er onder ons. Echt waanzinnig freaky soms haha. Onderweg kwamen we 3 andere tegen waarvan er 2 erg snel waren. Ze lieten haar een beetje in de steek. En doordat 1 van ons, dat meisje ook erg ervaren was is zij met de 2 andere mee gegaan en hebben wij 1 van hun groep meegenomen. Het was namelijk haar eerste bergwandeling, en gelijk 1 van de meest zwaarste.
Zoals ik al zei verbleef ik in een hotel. Deze waren erg prijzig maar ja ik wilde niet kamperen haha.
Het mooie is, ik wilde eigelijk een week later hier heen maar uiteindelijk heb ik een goede keuze gemaakt want......
Het waren de laatste 3 dagen dat het park open was! hahaha. De hotels in het parken sluiten vandaag hun deuren en wij waren de laatste gasten.
Echt geweldig!
Maar zaterdag zijn we dus vanf ons eerste hotel dat heet Torre Central, zijn we omhoog gelopen naar het uitzichtpunt de Torre!! daar deden we het allemaal voor. Waanzinnig mooi! Ik heb gelopen en geklimd met me tas op me rug alsof we de ring van de film Lord of the Ring moesten verbranden. Nagedacht over me eten wat ik mee moest nemen, want het kon ook neit te zwaar zijn. Maar eenmaal aangekomen bij de Torre weet je waarvoor je het hebt gedaan. 30 minuten daar gezeten en van het uitzicht genoten en daarna weer 4 uur terug gelopen naar beneden. Omdat we op het laatste moment een beetje de weg kwijt waren doordat het donker werd waren we pas om 8 uur terug. Terwijl iedereen al in het hotel was kwamen wij nog aankakken!!
Ik dacht echt soms even van, we zullen butien meoten gaan slapen wachten tot het licht wordt. Gelukkig waren we met ze 4-ren en hadden we zaklantaars mee.
Die avond heerlijk genoten van de warmte in het hotel en het eten. Althans, ik had niet betaald voor het eten in het hotel omdat dat vrij duur was maar ik had me eigen eten meegenomen. Dit mocht niet maar ja... Proberen kan altijd haha.
Ik heb dus gevraagd voor een mok met heet water voor me ' thee'. maar dit was natuurlijk om me noodles op te warmen. hehe, daarna nog een keer om heet water gemaakt voor een 2de ' thee' maar dit was om me soep te maken.
Zoo vet! me eigen goedkope maaltijd!
De volgende dag hebben we de bus terug genomen naar de entree van het park en een andere bus naar de boot. Deze boot bracht ons naar de andere kant het park waar je weer andere wandelingen kan gaan doen.
Ik zou in het hotel Paine Grande verblijven en vanaf hier 2 verschillende wandelingen gaan maken. Maaar omdat ik hoorde dat iedereen in het hotel Grey verbleef heb ik op me beste spaans me ticket omgewisseld en zo verbleef ik ook in dit hotel.
Hiervoor had ik wel me grote backpack achter gelaten in het hotel Paine Grande zodat ik met lichtgewicht de wandeling naar het hotel Grey kon maken.
Dit was een wandeling van 4 uur, klimmen en dalen. We begonnen rond half 1 met lopen en kwamen rond 15:15 aan. Dus erg goed gedaan. Ook hier ben had ik mezelf weer toegevoegd bij andere haha. Omdat deze dag de klok een uur achteruit ging werd het ook eerder donker. We moesten dus voor 6 uur in het hotel zijn maar dit hadden we dik gehaald. Het is echt neit even zomaar een wandel tochtje, van te voren bedenk je je, wat kan ik meenemen qua kleren,eten.Hoeveel pauzes nemen we tijdens het wandelen want je weet dat je voor het donker in je hotel moet zijn. niet dat dat ons gelukt was de eerste dag,haha!
Anyway, in hotel Grey verbleven we gister avond dus en omdat we vandaag maandag de aller laatste boot moesten hebben zijn we vanmorgen rond 8 uur vertrokken. Wandelend! want we moesten de 4 uur die we gisteren hadden gewandeld ook weer terug wandelen. Dus nadat ik me brood had klaar gemaakt zijn we om 8 uur gaan wandelen. Met regen en stevige wind, heel jammer. Ik voelde me nog meer zoals Frodo en Sam van de film.
En nadat we een pauze gingen houden en ik me brood wilde pakken, terwijl deze op de grond viel, voelde ik me nog meer zoals hun. Daar ging me lunch die ik nodig had. Gelukkig had ik nog een pak met koekjes en werd dat me lunch!
Maar echt ik heb veel gewandeld in Oostenrijk, dus gelukkig had ik wat ervaring maar deze weden en paden had ik niet verwacht. Ongelovelijk waar we soms liepen. We liepen door de bagger, en dan weer door het bos, klommen over rotsen heen en over houten bruggetjes over de rivier, dat allemaal om naar ons hotel te komen.
Gelukkig ben ik weer terug in het dorp en zit me big mountain trip erop. Nu kan ik 3 dagen genieten en niks doen op de navimag, de boot die me van Puerto Natales naar Puerto Montt brengt.Alleen kreeg ik te horen dat deze morgen zou vertrekken maar nu vertrekt de boot vanavond. Dus ik ga even snel me spullen pakken en de was nog even doen en dan aan boord.
Alles het eten en drinken is inclusief dus dat wordt echt even ontspannen en niks doen.
Het kan zijn dat ik weer 3dagen niks van me laat horen maar dat komt dan omdat ik geen internet heb of geen bereik. foto's komen later want daar heb ik nu geen tijd meer voor.

Tot me volgende verhaal vanuit de boot of vanuit me volgende bestemming.
Suus

  • 01 Mei 2012 - 16:35

    Lilian:

    he mop,

    lord of the ring.....avonturen , geweldig om zo een mooie wandeling te mogen maken, nu ga je met de boot, ik hoop van harte dat je niet zeeziek gaat worden,, net als in Kroatie weet je nog,
    geniet en denk om jezelf!
    xx

  • 01 Mei 2012 - 17:44

    Ronny:

    hai Suus,
    Wat leuk om je verhalen te lezen. Ik kan er uit opmaken dat je erg geniet. Oma leest met veel plezier je verhalen. Ik maak er namelijk een kopie van en neem deze mee naar haar. Blijf lekker genieten, deze ervaring kan je niet meer afgenomen worden.
    Groetjes ook van oma.

  • 02 Mei 2012 - 16:47

    Je Vader:

    Hoi Suus, film Lord of the Rings heeft wel indruk op je gemaakt, gelukkig kwam je geen (spin) tegen.
    ik mag zeggen, het zijn fikse wandelingen, krijg je goede conditie van.
    Nu met de boot,weet er nog van, dat je op een boot in Kroatie erg misselijk was, dus op tijd je reispil inslikken.
    Verder veel plezier, met je trip

  • 02 Mei 2012 - 17:22

    John Sneeboer:

    Hoi Suzan,

    op het moment dat ik dit schrijf, 2 mei 18.30, zit jij nog wel op boot. Ik hoop voor je dat je je geriefelijk voelt, en uitgerust aan komt in Puerto Montt. Ik vindt het knap van je dat je alles zelf weet recht te zetten als er iets verkeerd is gegaan. Mijn petje af voor je. Zoals ik al eerder zei kijk ik met je meer op Google Maps. Je hebt al heel wat afgereist daar beneden zeg. Het is een ruig gebied zeg in vergelijking met ons kikkerlandje waar alles op tijd gaat. Maar je kan het hebben. Ik wens je nog veel plezier en ervaringen toe. En ben benieuwd naar je foto's en filmpjes.

    Groetjes John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

susan

Actief sinds 15 Mei 2008
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 69896

Voorgaande reizen:

19 November 2017 - 08 December 2017

Sri Lanka via Shanghai

01 Oktober 2016 - 22 Oktober 2016

Rondreis Vietnam

10 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Toscany Drive

14 April 2012 - 07 Juli 2012

Rondreis Zuid Amerika

21 Mei 2010 - 28 Augustus 2010

Eind stage 3de jaar

17 November 2009 - 22 November 2009

AEHT Dubrovnik

26 Mei 2009 - 17 September 2009

2de jaars stage

16 Mei 2008 - 18 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: