Machu Picchu zonder paspoort zonder nachtrust - Reisverslag uit Cusco, Peru van susan rood - WaarBenJij.nu Machu Picchu zonder paspoort zonder nachtrust - Reisverslag uit Cusco, Peru van susan rood - WaarBenJij.nu

Machu Picchu zonder paspoort zonder nachtrust

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg susan

24 Juni 2012 | Peru, Cusco

Wauuuuuuuuuuuuw Wauw Wauw!!!
Wat een geweldig avontuur was dit.
Dit weekend was me laatste excursie weekend alsware. volgende week ga ik richting Iqa, dat is zon 4 uurtjes van Lima waar vanaf ik terug vlieg.Daar kan ik nog zon 5 dagen in het resort vakantie houden;) alsof ik al niet genoeg vakantie heb he!
Heb toch 4 weken vrijwilligerswerk gedaan dusja dat is werken...
Dat resort is gebouwd midden in de woestijn. T is heel klein en t is er echt gebouwd voor het toerisme, het enige wat je kan doen daar is zonnen en sandboarden. Snowboarden op zand,het gene wat ik in Chili heb gedaan maar ben me foto´s daarvan kwijt geraakt. Duss.... dan gan we nog een keer sandboarden!

maar over machu pichu uiteraard. O nee wacht ik zal bij het begin beginnen...
Afgelopen week zijn we verschillende keren uitgeweest met een groep. Ik had me laatste spaanse lessen die week en vele vertrekken aankomende week, dus we gingen uit. Woensdag, donderdag en vrijdag...
Elke morgen daarna moest ik gewoon weer naar me werk,bij nacht de man, bij dag hé! T werd ook niet heel laat hoor, uur of 2, dus dat valt echt mee.
a fijn, die vrijdag avond ging ik met een groep amerikaanse studenten van onze school uit eten. Zij hadden een soort farewell dinner omdat de meeste van de groep aankomende week vertrekken.
Ik ging mee omdat ik uit eten wilde en hun uiteraard kon.
Naja voornamelijk Carol waar ik veel mee op trok.
Na het eten gingen wij 2 ook weer salsa les nemen. Dit is elke avond van 9 tot 11 in een discotheek en gratis, en met leuke salsa leraar;) kijken mag he!en dansen uiteraard,dat moet daar!
Wij kwamen rond half 10 aan en voegde gelijk toe aan de groep. Aangezien we het begin al wisten na onze prive lessen op school.
Rond 10 uur hadden we pauze waarna we nog een ruim half uur verder gingen. Tijdens de salsa les moesten we partners vormen en aangezien er meer vrouwen dan mannen waren ging ik met Carol. Dat is toch altijd anders, 2 vrouwen die dansen haha en ik moest voor de man spelen aangezien zij een ukkie is.
Chicos volg de stappen... en daar srond ik in de rij tussen de mannen, haha. Altijd al gewild!
Tijdens me jaren op stijldansen heb ik ook regelmatig als man gedanst, misschien omdat ik de stappen snel opvolgde, ik weet het niet.
A fijn tijdens de pauze vroeg de dans leraar of ik wilde dansen en Carol was beetje jaloers, ahhw vet schattig! Ze vond hem namelijk wel leuk maar ze zei tegen mij ´hij danst alleen met meiden die goed kunnen dansen´. Nou ik ken de salsa nog maar voor een kwart en t meeste liet ik me leiden door hem en draaide ik wat rond haha. Waarschijnlijk zag t er goed uit, of ik kan gewoon dansen! Heb ik dan vast van me moeder..Thxx moetie!!!!
Deze week nog aantal x naar salsa les en dan wie weet in Nederland wel verder. Zou leuk zijn. T is ook echt veel intenser en sensueler dan stijldansen. Echt het zuid amerikaanse temperament!
Na salsales gingen we naar een bar toe waar de groep zat waarme we uit eten waren.We zaten daar voor paar uurtjes voor te drinken alsware met wat shotjes en bier haha!
Carol en ik waren in een dans mood en wilde uitgaan, de rest van de groep bleef in de bar, lkkr saaaaaaaaaaai!!!
a fijn, we gingen naar Mythology, me favoriete club in Cusco.
Daar kwamen we onze spaanse leraar tegen van de school, de andere leraren waren naar huis gegaan aangezien die al paar dagen waren wezen stappen..
Rond 1 uur waren we in Mythologie, rond 4 uur gingen we weg. Wat een top avond, gedanst, gedanst, op de bar gedanst, achter de bar gedanst. Geweldig!
Na dat we buiten stonden liepen we 2 meter verder en zijn we de Mac in gegaan. Even een mac flurry om 4 uur snachts haha. Aangezien ik al een week last heb van me keel en me stem weg is vond ik dat ijs wel een goed medicijn was. En een goed excuus!
Tijdens dat we daar zaten zei Carol tegen ons, spaanse leraar en ik, dat we met haar mee moesten richting haar Hostal. Vanuit daar is een geweldig uitzicht over Cusco.
Ik had hier totaal geen zin in en wilde alleen maar slapen omdat me alarm om 6 uur ´s ochtends ging voor me excursie naar Machu Pichu.En t was al 4 uur geweest.
Maaar Carol was een volhouder en zei dat we er geen spijt van kregen.Dus daar gingen we, we moesten nog een paar rotsen beklimmen omdat het beste uitzicht vanaf een soort bergje was.
Ze had gelijk!
T uitzicht was waanzinnig, Cusco verlicht in het donker rond half 5.Zit je dan met ze 3-en haha.
5 minuten later nam ik een taxi naar me appartement waar ik me tas klaar maakte en een uurtje ging slapen.

Ik werd opgehaald met een prive wagen om half 7. Na een half uurtje kwam ik aan bij het station waar de treinen vertrekken naar machu pichu.
Mijn trein ging om 7:42 en geen minuut later omdat ze op bepaalde tijdstippen aankomen bij een dubbelspoor. Hier kunnen ze elkaar kruisen,voor de rest is het enkelspoor.
Omdat ik eigenlijk kapot was van t niet slapen had ik niks gezien van de rit. Terwijl deze midden door hooggebergte gaat, maar niet getreurd op me terugweg zal ik goed opletten.
Ik moest er uit bij Km 104, vanaf hir begint de 2 daagse incatrail. De incatrail is anders dan gewoon Machu Pichu. Dagelijks gaan er ruim 2000 personen naar Machu Pichu. Zij nemen eerst de bus en dan ook de trein en danw eer een bus omhoog en zullen dan aankomen bij de bekende verborgen stad.
Ik had de inca trail geboekt, deze is ruim 3 maanden van te voren volgeboekt. Dit omdat er maar een aantal personen per dag op de paden mag lopen. Er is ook een 4 daagse incatrail, dat is de echte echte tour. Maar omdat ik en de tijd niet had, en met me knie zit vond ik de 2 daagse genoeg.
Ik werd wakker gemaakt door het personeel in de trein en gedropt bij km 104. De meeste vreemde stop waar je uit de trein moet. De trein stopt heel even, je wordt er uit gezet en beland op een paadje van 1 meter breed wat naast de trein loop. Omringd door bergen en bomen, ik keek nog even om me heen waar ik was want t is niet zoals in NL. dat er een stationsnaam is of een gewoon normaal wandelpad. Nee!
Ik keek links en rechts en voor me de afgrond in aangezien ik me al op ongeveer 2000 m hoogte bevondt. In de verte zag ik iemand staan, wie uiteindelijk me 2daagse gids was. Caroline. OOk dat vond ik vreemd, ik verwachte een groepje maar ik was de enigste. De touroperator bij wie ik het had geboekt werkt met kleine groepen. Maximaal 6 personen en dit weekend was ik de enigste dus had gwoon een prive tour!
In het begin was ik nogal ontevreden over de gang van zaken omdat ik best veel had betaald voor deze tour maar niet echt begreep wat nou inclusief was.
Het verschil tussen Machi Pichu en de incatrail is ook de prijs. Een groot verschil.
De gids wachten me op en we begonnen aan de wandel. Ik vroeg hoeveel uur het wandelen was en er werd me verteld ongeveer 5 uur. Ooooo 5 uurtjes valt mee;) na niet te hebben geslapen haha.
Maar dat was niet t enigste, t was 3 uur omhoog wandelen en flink omhoog en de laatste 2 uurtjes waren redelijk simpel..
Was ik ff blij dat ik dit keer genoeg water had gekocht.En nog 2 lunchpakketten gekregen voordat ik aan de trip begon. 1 voor mij en 1 voor de gids, wat ik in t begin niet wist haha.
Dus ik kon gelukkig de helft overhandelen aan de gids zodat mijn backpack wat lichter werd.
We kwamen aan bij een controle punt waar je je paspoort moest laten zien. Anders was er absoluut geen denken aan dat je aan de trail kon beginnen.
Ik pakte me tas en ristste het open
GEEN PASPOORT!............GEEEEN PASPOORT!!!
Dan gaan er toch een aantal gevoelens door je heen.
Ik heb echt me hele reis me passen en paspoort in 1 het zelfde tasje gehouden en een week voor deze trip had ik alles er uitgehaald.Gewoon voor de zekerheid dat t niet gestolen wordt in Cusco. Dus alles ligt veilig in me appartement.
en ja... niet nagedacht dat ik dit had gedaan. Er werd me nog van te voren gevraagd toen ik werd opgehaald, heb je je paspoort bij je? waarop ik braaf antwoordde, JA IK HEB ALLES!
De werknemers bij de controle poort zeiden dat t onmogelijk was om me door te laten zonder paspoort.
Na enige tijd belde hij zijn baas op en ik begreep eruit dat het nog niet was gelukt.
Hij vroeg me mijn naam, leeftijd en paspoort nummer op te schrijven.
Alsof iedereen zijn nummer uit zijn hoofd weet...
Maar gelukkig ben ik daar erg goed in en weet ik al mijn persoonlijke nummers.
Zij hadden wel een kopie van mijn nummer op een document wat zij van te voren hadden ontvangen. Dit nummer moeten ze dus altijd controleren met je paspoort. Maarja die had ik niet.
Nadat ik me nummer had opgeschreven en het hetzelfde was als op hun document mocht in gelukkig naar binnen..
Aantal papier op zak met stempels en tekst dat ik goedkeuring heb om de inca trail te betreden zonder paspoort en hup , we vertrokken!
De klim was 5 uur, en we liepen met ze 2en. De gids gaf me vaak uitleg over alles en vroeger, over de inca personen, over hoe ze de paden hebben gemaakt etc. Ik was ook 1 van de eerste die pas om 11 uur met de trail begon. Normaal beginnen groepen rond 7 uur met wandelen zodat ze genoeg tijd hebben om de laatste bus te halen die je naar het dorpje brengt en je hotel. De gids verwachtte mij ook zo vroeg maar kreeg te horen dat ze verschillende tijden in haddn gevoerd.
De groepen die om 7 uur beginnen hebben ruim 10 uur om hun bus te halen. De laatste bus vertrekt om 5 uur, als je deze mist kan je nog 1 1/2 uur langer lopen naar het stadje.
Doordat sommige mensen, oudere, kinderen, slecht te been noem t maar op, de tijd nodig hebben met deze tocht beginnen ze rond 7uur.
Wij hadden ruim 6 uur en dat was voldoende.
We kwamen rond half 5 aan en namen de bus van 5 uur. De tocht was geweldig!
De machu pichu, de verborgen stad ligt aan het begin van de amazone, de jungle. Dat merk je ook door de gebieden wwaar je doorheen loopt. Ook hier heb ik op paden gelopen waar je de afgrond kon zien. Een aantal weken terug is er nog een stuk verbrand en je ziet een groot deel van het gebergte helemaal zwart is. Hierdoor was de trail 2 dagen afgesloten.
Het vreemde in dit gebied is dat het in juni het regenseizoen is, terwijl ik heel Peru in juni het beste seizoen is om te reizen aangezien het juist droogseizoen is. Behalve waar de amazone begint en de jungle. De eerste dag van de trail, gister dus konden we aan het eind van onze tocht Machi Pichu zien liggen. De gene die de 4 daagse trail doen bleven overnachten ergens in de bergen. We zijn hun gepasseerd en er stonden allerlei tenten klaar. Zij hadden er 2 dagen opzitten en gingen de volgende dag verder, het laatste stuk van 2 uur , wat ik met me gids diezelfde dag deed.
Die avond ging ik samen met me gids ergens eten, wat allemaal inclusief d tour was. Achteraf vond ik het erg fijn hoe deze tour was geregeld, misschien was t wat duurder maar ik had een top gids. Was de enigste deelnemer terwijl en vele groepen waren met meer dan 15 personen.
Ik kreeg dus de volle aandacht en t maakte de trip ook specialer vond ik.
vanmorgen zijn we rond half 6 vertrokken met de eerste bus omhoog naar Machu pichu. Bij de entree van de stad moest ik weer me paspoort laten zien. Doordat ik al die extra papier had met de stempels en de uitleg mocht ik gelukkig naar binnen. IK was soms echt even bang dat ik gewoon niet naar binnen mocht.
Maar omdat ik weer me paspoort nummer zei en dit klopte met het document was t gelukkig in orde...

De machi pichu is de plaats wat je ook in 1 dag kan doen, wat vele toeristen doen. Hier draait t ook allemaal om. Maar ik heb er naar toe gelopen via de inca trail, het pad waar de inca´s hebben gelopen. Vele jaren geleden.
Ik kreeg een 2 uur durende rondleiding van me gids en had daara genoeg vrije tijd.
Ik heb wat rondgehangen in deze verborgen stad en ben daarna terug gegaan met de bus naar het stadje waar ik de trein zal nemen.
Ik kijk nu ook op de klok en ik moet eigenlijk gaan.
We trein vertrekt om 16:42 en ik moet om 16:30 sowieso aan boord zijn. T is hier nu 15:05 en t is 10 min lopen dus ik ga!
Ik wil nog meer vertellen maar dat doe ik vanuit cusco. Meer informatie over de stad zelf.

toedelsss ik ga rennen....
byebye

  • 26 Juni 2012 - 06:54

    Lilian:

    he moppie,

    ik heb machi pichu opgezocht op google, ik dacht toen ook gelijk , dit is haar mooiste excursie!!!
    fascinerend!!, dat kan je zo zien, geweldig dat zoiets nu voor toeristen te zien is, je waant je in een andere wereld, zorg goed voor jezelf en de rest doen wij,

    tot gauw!!!
    xx

  • 26 Juni 2012 - 15:27

    Je Vader:

    Hoi Suus, het is wel een wandelexcursie geworden, bij elke trip moet er stevig doorgewandeld worden.
    Goed voor de kuiten, nu kan je natuurlijk hier in het mooie Nederland ook genoeg wandelen, langs de akkers, de molens, misschien iets samen met Tim.
    Als de foto's net zo mooi zijn als het verhaal verteld, dan worden het hele mooie foto's.
    Ik ben blij voor je dat elke excursie die je hebt gedaan, jou een goed gevoel heeft gegeven.
    Maar het klokje tikt langzaam terug naar BackHome, altijd weer leuk je terug te zien, samen met de meegenomen kado's, want die ben ik zeker nog te goed.
    We zijn naar het scheepjesmuseum geweest en een uurtje Bowlen en afgerond met een etentje.
    Heel leuk en gezellig.
    Vermaak je nog even en we kijken al uit naar je terugkomst

    groeten uit nu het zonnige Nederland.

    je vader

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

susan

Actief sinds 15 Mei 2008
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 69928

Voorgaande reizen:

19 November 2017 - 08 December 2017

Sri Lanka via Shanghai

01 Oktober 2016 - 22 Oktober 2016

Rondreis Vietnam

10 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Toscany Drive

14 April 2012 - 07 Juli 2012

Rondreis Zuid Amerika

21 Mei 2010 - 28 Augustus 2010

Eind stage 3de jaar

17 November 2009 - 22 November 2009

AEHT Dubrovnik

26 Mei 2009 - 17 September 2009

2de jaars stage

16 Mei 2008 - 18 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: