excursie weekend - Reisverslag uit Cusco, Peru van susan rood - WaarBenJij.nu excursie weekend - Reisverslag uit Cusco, Peru van susan rood - WaarBenJij.nu

excursie weekend

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg susan

14 Juni 2012 | Peru, Cusco

Holaaaa

vorige week me eerste echte excursie gehad in Cusco, of eigenlijk Arequipa.
Donderdag nadat er weer een feest dag was in Cusco vertrok ik s avonds naar Arequipa. Busrit van maar 10 uurtjes... valt mee!
Ik had een hotel geboekt in arequipa voor 2 dagen maar omdat ik vrijdag ochtend pas aankwam hoefde ik deze maar voor 1 dag te boeken.
A fijn, na een slapeloze nacht in de bus ben ik Arequipa ingegaan. Een mooie stad, ze noemen het de Ciudad Blanco. De witte stad vanwege alle huizen die wit zijn. Eigenlijk is dit me niet echt opgevallen maar t was een mooie stad.
Ik heb die vrijdag een klooster bezocht waar nog 20 nonnen wonen. Ik kreeg een rondleiding die erg interessant was. Ze vertelde me vroeger dat wanneer er een kind werd geboren dat het eerste en het 3de kind naar het klooster moest. Het 2de kind moest trouwen met iemand die de ouders uitzochten. Het laatste kind oftewel alles na het 3de kind moest voor de ouders zorgen,financieel en qua zorg.
Het leven als non was ook vrij zwaar eigenlijk,vind ik in ieder geval. Ze hadden hun eigen kamer en zaten daar de hele dag in. Ze mochten 2maal naar buiten om naar de kerk te gaan en om even buiten te zijn in de zon. Voor de rest zaten ze in hun kamer, ze kregen eten via ht raam dat de hele dag open stond.EEn supervisor liep buiten rond en hield alle kamers in de gaten wat de nonnen deden. Dat was voornamelijk breien,bidden en niet veel meer...
Voor de rest heb ik de hele dag in Arequipa rond gelopen en op t plein me boekje gelezen, in de zon uiteraard.
Die vrijdag nacht zou ik worden opgehaald voor me excursie. Omdat ik nog niet had door gegeven in welk hostel ik verbleef maakte ik me zorgen of ik wel werd opgehaald.Ik heb namelijk al me excursie geboekt in cusco en wanneer ik vertrek naar een andere grote stad dan moet ik door geven in welk hostel ik verblijf. Maar aangezien ze hun telefoon niet opnamen lukte dat me niet. Na uren te hebben geprobeerd kon ik eindelijk door geven waar ik zat.. en om 3 uur snachts ging de bel.
We gingen met een tourbusje richting Colca Canyon. Dit was nog ongeveer 4 uur rijden voordat we daar waren.
De colca canyon is een van de diepste kloven waar je de grootste vliegende vogels kan bekijken´condors´!
Als je geluk heb komen ze vanuit de kloof omhoog en vliegen ze boven je hoofd.
en raad eens..
na 5 minuten op bestemming waar we de condors zouden zien kwamen ze al omhoog. Een stuk of 4 ,5 condors vlogen rond boven ons. heel gaaf!
Ik dacht eigenlijk wat is er zo speciaal hha. t zijn maar vogels..maar een nederlandse man die bij me in de bus zat zei: het zijn de grootste vliegende vogels ter wereld, en ze komen hier het meest voor.
Dat verandere de zaak even en ik keek met aandacht naar al die vogels boven me hoofd.Ze kunnen ook ruim 3 meter breed worden, neit dat deze dat waren maar ze waren aan de behoorlijke grote kant.
Onze bus ging verder met diegene die de 2 daagse tour hadden geboekt.
De rest ging weer terug naar arequipa denk ik.
Ik wist dat we gingen wandelen voor 2 dagen maar ik dacht voor 2 a 3 uurtjes per dag.. en alleen maar naar beneden.
Na aangekomen bij het punt waar we zouden beginnen met wandelen werd me verteld dat het ongeveer een 6 uur durende tocht was.
ik dacht echt van WAAATTTT! en ik zat echt te wachten op wanneer hij GRAPJE zei, maar dat gebeurde niet.
Het voordeel was wel dat het alleen maar naar beneden was en 1 gedeelte van 30 minuten omhoog.
Dat moest lukken na al me wandelingen in Chili en Bolivia.
We bestonden uit een groepje van 4 meiden en de gids. 2 amerikaanse, 1 spaanse en ik.Een leuke groep en een top team alleen maar vrouwen!
Na 3 uur naar beneden te hebben gelopen kregen we onze lunch waarna we weer 3 uur moesten wandelen.En denk niet dat naar beneden wandelen makkelijk is want dat is eigenlijk lastiger doordat je steeds uitglijdt.Qua uithoudingsvermogen is t makkelijk maar voor je knieen is t een grote last.Aangezien ik al een kleine blessure in me knie heb en het rustig aan moest doen van de dokter.....
Niet dat dat is gelukt na 3 maanden backpacken!
Na 6 uur wandelen kwamen we aan bij onze slaaplaats. Het begon al schemerig te worden en ik was blij dat we er waren. Een klein, klein resort tussen de bergen. Houten huisjes met een aantal bedden, douches waarvan de deur niet dicht kon, geen licht was en geen warm water...
Wat een heerlijk resort niet waar...
Ik heb me gedouched in het donker, waarvan ik gelukkig niet kon zien waar ik me tussen bevondt, en waar ik met me voeten in stond.Volgens mij moeten er spinnen rondom me hebben gezeten maar het was donker....een voordeel dit keer.
Ook was het me kortste douche ooit aangezien t water ijs en ijskoud was..
Na het douchen had onze gids popcorn voor ons gemaakt, heerlijk! en daarna kregen we onze maaltijd. Soep,pasta en een kop thee. Dat doet altijd goed na een dag wandelen.
Omdat er voor de rest niks te doen was en er amper licht was zijn we om half 9 naar bed gegaan. HALF 9!!!
hahah, dat voelt eigenlijk zo raar omdat je dat niet gewend bent, dat doe je niet, dan begint de avond juist altijd haha.
het voelde net alsof ik weer in Bolivia was tijdens de jeeptour waar we ook om 9 uur in bed lagen omdat er geen licht meer was na 9 uur.
Heel vreemd, maar we moesten de volgende dag,zondag ook om half 5 opstaan om de volgende wandeling te maken.
En deze was omhoog... wat ik niet wist. 3 uur alleen maar omhoog...
Onze bus vertrok half 10, dus we haden 5 uur de tijd.
Ik was kapot! je kon je eigen tempo aanhouden en sommige waren al een tijdje op de top voordat de rest kwam. 3 uur was de geschatte tijd die we er over zouden doen en ik heb er inderdaad 3 uur over gedaan. 1100 meter geklommen!
En niet weer denken dat je dat zo ff doet want dat is niet zo.
Ga maar eens 3 uur een trap op lopen, nou dan hoef ik het antwoord niet te geven waarom mensen de roltrap kiezen als die aanwezig is.
T uizicht was waanzinnig, middenin een van de diepste kloven gelopen en spierpijn voor 4 dagen aan overgehouden.T was t waard haha.
Nadat we alle boven waren zijn we gaan ontbijten aangezien t nog maar 8 uur was. Wat had ik een behoefte aan eten! ik ben neergeploft op een stoel in het restaurant en binnen 2 tellen had ik me ontbijtje op.Ik heb zelfs naar meer gevraagd omdat ik voelde dat me lichaam het nodig had.Heb zelfs suiker uit het suikerpotje gegeten haha.
Na het ontbijt gingen we weer met de bus terug naar Arequipa, dit duurde ongeveer 5 a 6 uurtjes en wat was t zijn om te zitten en niks te doen..
Elke stap nadat we de bus uit waren deed toch pijn, wat een pijn! je wilt dan niet meer lopen je moet wel haha..
Die zondagavond ging me bus weer terug vanaf Arequipa naar Cusco waar me appartement is. Ik kwam in de ochtend aan en moest gelijk naar me werk en daarna spaanse les. Ik ben die maandag vroeg naar bed gegaan uiteraard haha.Ook omdat ik t maar niet kon gelovend dat nederland had verloren van denemarken. Kon t maar niet geloven! zij waren eigenlijk de makkelijkste voor ons..
en dan na vandaag weer verloren.
Ik heb het in een nederlandse bar gezien, ja ook hier is een nederlandse bar. Wel heel gezellig, t zat vol met oranje uiteraard en op het menu stond, bitterballen,kroketten en nog veel meer hollandse snacks.
Nu winnen tegen portugal!!!!
Holanda gana por favor!!

oja wat ik nog heb vermeld is dat er elke dinsdag een project vanuit school is. Hierbij gaan we naar een tehuis voor kinderen die het niet rijk hebben en gesponserd worden vanuit canada om te kunnen studeren.
Deze kinderen komen ver van Cusco vandaan en verblijven maandag tot vrijdag in dit tehuis. Ze kunnen studeren wat ze willen en dit wordt betaald vanuit Canada. Het is wel zo dat deze studenten nadat ze zijn afgestuurd dit project blijven sponseren om zo weer andere studenten een kans te geven om te studeren. Een mooi project al zeg ik het zelf.
En elke dinsdag kookt deze groep voor de leerlingen van de school waar ik op zit. Zo kunnen hun wat engels leren en wij wat spaans en eten we gezamelijk.Erg gezellig!

Maar ik ga er nu vandoor want me uur zit er bijna op. Zit weer even in een internet cafe!
Vanavond nog met me fam geskyped, erg leuk! iedereen zat in me huis met oranje kleren haha.behalve BO, me katje!

Nou toedelssss en tot t volgende verhaal aangezien ik morgen avond weer op excursie ga.

Groetjes, Suus


  • 14 Juni 2012 - 16:03

    Je Vader:

    Ik heb die vrijdag een klooster bezocht waar nog 20 nonnen wonen. Ik kreeg een rondleiding die erg interessant was. Ze vertelde me vroeger dat wanneer er een kind werd geboren dat het eerste en het 3de kind naar het klooster moest. Het 2de kind moest trouwen met iemand die de ouders uitzochten. Het laatste kind oftewel alles na het 3de kind moest voor de ouders zorgen,financieel en qua zorg.

    ben jij niet het 3e kind, je kan kiezen het klooster in of begin maar te sparen.

    Mooi om naar te kijken, die grote roofvogels, best uniek ook om dat te zien.
    ja en nog 23 dagen Suus, tijd gaat snel, dan weer naar huis, bij je kat en bij de buis.
    doe voorzichtig en denk om jezelf

  • 16 Juni 2012 - 14:17

    Laura Rood:

    Hoi suus. hoe kom je aan die knieblessure? Is dat van die wandeling toen?

    condors zijn heel mooi. tzijn wel roofvogels, dus oppassen.

    have fun. x

  • 17 Juni 2012 - 20:40

    Tante Ria....:

    Hallo Susan, het is hier op de tv nederland-Portugal, de wedstrijd is best spannend maar het is nu wel bekent dat Nederland het wel vergeten kan, een drama al met al !
    Ik ben er zelf niet zo mee bezig dat begrijp je wel, maar er zijn er die dat wel zijn en dat is een heel stel.
    Zal de mail ook kort houden want kan bijna niet zitten alleen maar lopen, liggen en staan, dus weet zeker dat ik morgen naar de dokter zal gaan.
    Het is hier ook vaderdag, en jouw pappie houd het kadootje van jouw wel te goed, ik weet best dat jij wanneer je weer at home bent dat wel doet.
    Dat verhaal over dat klooster was interressant om te lezen, ook al weet ik dat ik daar zeker niet moet wezen.
    Heb in mijn jeugd jaren problemen gehad met die nonnen, dat hoor je nog wel eens van me en ik heb het niet verzonnen.
    En dan te bedenken met die roofvogels wat een avontuur, ik hoop dat je die vogels niet deze kant op stuur.
    Je bent echt wel een avonturierster en volgens mij voor de duvel niet bang, ja Susan de dagen gaan aftellen, het duurt niet meer zo lang.
    Wandelen en studeren en in de buszitten en kijken en luisteren en douchen met koud water, het is al met al een grote levenservaring voor jouw en we horen het vast allemaal nog eens later.
    Vroeg opstaan om weer een ellenlange wandeling te maken gaan.
    Je hebt volgens mij een super conditie, ondanks de lichte blessure in je knie.
    Ik vind het steeds weer ontzettend stoer en knap wat je allemaal hebt ondernomen, en nog bijzonderder dat je gelukkig redelijk goed slaapt en er niet van wakker ligt of te dromen.
    Denk je dat vanavond weer iedereen in je huis in het oranje zit ? ik denk het niet, volgens mij is er vanavond alleen veel verdriet.
    Lieve Susan, ik vind het zo genoeg, jij hebt nog een week of drie voor de boeg.
    En dan zit je wereldreis erop, en zal je zeggen: HET WAS IN EEN WOORD TOP...

    Veel groeten en blijf jezelf zoals je steeds hebt gedaan.

    Liefs vanuit de Boterweid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

susan

Actief sinds 15 Mei 2008
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 69921

Voorgaande reizen:

19 November 2017 - 08 December 2017

Sri Lanka via Shanghai

01 Oktober 2016 - 22 Oktober 2016

Rondreis Vietnam

10 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Toscany Drive

14 April 2012 - 07 Juli 2012

Rondreis Zuid Amerika

21 Mei 2010 - 28 Augustus 2010

Eind stage 3de jaar

17 November 2009 - 22 November 2009

AEHT Dubrovnik

26 Mei 2009 - 17 September 2009

2de jaars stage

16 Mei 2008 - 18 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: