Lake titicaca met appeltaart!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van susan rood - WaarBenJij.nu Lake titicaca met appeltaart!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van susan rood - WaarBenJij.nu

Lake titicaca met appeltaart!!

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg susan

18 Juni 2012 | Peru, Cusco

Haj Haj,

afgelopen donderdag ben ik met de nachtbus naar Puno vertrokken. Ik kwam hier rond 5 uur in de nacht aan en heb een taxi genomen naar me hotel.
Na 15 minuten te hebben gewacht voordat de deur open ging werd ik vriendelijk ontvangen. Er werdt me vertreld dat het ontbijt tot 9 uur was. Dat betekende dat ik voor 3,5 uur kon slapen.Na te hebben uitgelegd dat je niet echt slaapt in een bus maar meer uitrust lieten ze het ontbijt tot 10 uur voor me staan.
A fijn rond half 10 was ik wel uitgerust genoeg om het stadje Puno te ontdekken.
Mijn hotel bevondt zich hoog boven de stad, ik had een onwijs uitzicht over het meer en de stad. Aangezien Puno aan het hoogste meer te wereld ligt en erg beroemd meer LAKE TITICACA.Dit meer is voor de helft van Peru en voor de helft van Bolivia.
Die vrijdag, me vrije dag heb ik wat rond gelopen in Puno, marktjes bezocht, me boek uitgelezen en de wedstrijd frankrijk tegen ukraine gezien onder het genot van een broodje kaas....haha met koffie. Lekker hollands!
Oja had ik trouwens al verteld dat hier in Cusco een nederlandse bar is. Met nederlanders en spaanse werknemers uiteraard. Afgelopen woensdag toen we tegen duitsland speelde was ik de hele stad rong gerend om een kroeg te vinden die de EU cup uitzendt.Ik had kunnen weten dat deze kroeg dat deed haha. Het was er stampvol met nederlanders...
OP t menu stonden butterballen,kaassouflees,broodjekaas en nog veel meer. Heerlijk even onder de nederlands. Aangezien ik veelal engels en spaans spreek vergeet ik soms echt de woorden in het nederlands. Net typte ik ook dingen automatisch in het engels, of ik begin spaans te denken en te spreken tegen nederlanders haha.

Maar ik dwaal af...
Ik was in Puno, een leuk stadje, warmer als cusco maar minder gezellig en knus.
Die zaterdag ochtend werd ik opgehaald met een tour die ik al in cusco had geboekt.Ik had weer doorgegeven in welke hostal ik verbleef zodat ze me in Puno konden ophalen.Die zaterdag dus rond 8 uur zat ik in de bus opweg naar de boot. De bus zat vol amerikaanse studenten die op een 3 weekse vakantie waren in Peru.Gezellig weer de enigste nederlander haha zoals al zovaak...
We vertrokken naar de haven waar onze boot vertrok naar de eilanden.
Het eerste eiland wat we bezochten was het eiland van de Uro's! Dit eiland was meer voor het toerisme maar volgens mij verbleven ze daar ook. Het eiland bestond uit riet, de bodem was van riet, en niks anders. De huizen waren van riet. De ouders hadden hun eigen huisje en de kinderen. Het waren huisje van 3 bij 3 in een vierkant. Het bed lag op de grond en was van riet uiteraard. Toen we aankwamen werden we verwelkomt met een lied in de taal QueChua. Dit is de 2de officiele taal in Peru. Snap er vezelf geen snars van haha!
a fijn ze lieten ons zien wat de vrouwen deden op het eiland en de mannen. De vrouwen kookte en maakte handgemaakte souvenirs, en dit de hele dag. De mannen gingen met hun rieten boten opzoek naar eten,vis voornamelijk en eend. Ook brachten zij de kinderen naar school dat op een ander eiland was.
We mochten de huisjes bekijken en ik kreeg daarna nog traditionele kleding aan. Als enigste haha! t stond me beeldig maar maakte me erg dik haha!
Na een uur gingen we verder en je mocht kiezen om gedeeltelijk met hun toeristische rieten boot verder te gaan of met de gewone motorboot. Ik vond het wel geinig om deel uit te maken van hun vervoer en koos voor de rietenboot. 2 mannen roeide ons voor 20 minuutjes waarna we overstapte op de motorboot. Een leuke ervaring voor 5 sol(1,50 euro)
Na 2,5 uur varen kwamen we aan op het eiland Amantani. Dit was het eiland waar we bij een familie verbleven. Samen met 2 amerikaanse sliep ik bij een moeder met 4 kinderen. Ze had opzich best een groot huis maar een moeilijk leven. Haar man was overleden en ze had dus maar 1 inkomen. Dit was erg zwaar aangezien ze haar kinderen eten moest geven en onderwijs moest betalen. Door middel van de toeristen kreeg ze wat extra's maar dit was niet veel. Als toerist gaven we de familie rijst en olie om eten te kunnen maken. Er was een wc gebouwd met kraan maar beide functioneerde niet en waren voor de show alsware. Je kon wel naar de wc maar moest het met een emmer met water doorspoelen. Dit waren haalde ze elke x van het meer. Hiervoor moesten ze ongeveer 15 minuten naar beneden lopen en weer omhoog met emmers vol. Het lag er ook aan hoe hoog je op het eiland woonde uiteraard.
Die middag kregen we een lunch bij de familie, het was een soep met wat gefrituurde kaas en aardappels. Het was niet veel en we vroegen om meer, maar niet op een onbeschofte manier uiteraard. We hadden trek en vonden het best lekker maar er was niet meer en ze vertelde ons dat ze haar kinderen nog te eten moest geven. Uiteraard begrepen we dit, en ik voelde me toch een beetje raar daarna. Ze had waarschijnlijk een bepaalde hoeveelheid perdag en moest dit verdelen over haar 4 kinderen en haarzelf.Dat terwijl wij ons volstouwen met mac donalds en andere bende.Of in iedergeval genoeg te eten hebben om het nog eens weg te gooien ook.
En ook maar niemand kan zeggen dat ze dit niet doen als ze dit lezen, t gebeurt regelmatig.
Die namiddag op het eiland hadden we wat gesproken met de familie en rond 4 uur gingen we naar ' centrum'. We gingen met ze alle wandelen om de zondsondergang te bekijken. Hiervoor moesten we weer omhoog wandelen maar gelukkig niet voor 3 uur haha.
Ik moet trouwens even uitleggen dat iedere groep van ongeveer 18 man op een boot zat. Aangezien er dagelijks toeristen hierheen komen. Die 2 dagen waren er zon ongeveer 7 boten dus reken uit hoeveel toeristen.
A fijn..
na de zonsondergang te hebben bekeken gingen we terug naar beneden waar onze familie ons opwachtte om naar huis te gaan. Er was ook nergens verlichting omdat dit er ' nog' niet is. Gelukkig hadden we zaklantaarns. NIet dat de lokale bewoners die gebruikten want die liepen blindelings op de paden. Dat terwijl de paden niet erg stabiel of goed aangelegd waren. Ook hier zatean gaten en versmallingen in de paden waardoor je goed op je smoeltje kon vallen..
Wij hadden de zaklantaarns dus echt nodig!
Gelukkig was er wel licht in het huis, ik denk totaal 2 lampen.
Ik had een eigen kamer met een deur van nog geen 1 meter waardoor ik echt moest bukken, en nog me hoofd een aantal keer heb gestoten haha.
Toen er nog licht was in de middag door de zon bekeek ik of me kamer spin vrij was. Aangezien ik niet ga slapen als er spinnen zijn. Gelukkig ook al was t erg oud, waren er geen spinnen. In iedergeval niet dat ik ze kon zien. De 2 andere hadden hun eigen kamer en met licht.Ik had een kaars maar heb deze niet gebruikt omdat ik in de kamer van de andere 2 heb geslapen. Aangezien er 4 bedden waren en daar was licht.
Rond half 7 kregen we ons avond eten. Soep met rijst en wat groente. Weer niet erg veel maar we wisten de reden uiteraard.
Na de maaltijd kregen we traditionele kleding aan en gingen we weer naar het centrum toe. 15 minuten lopen in het donker.Dit was echt wennen aangezien wij overal lantaarnpalen gewend zijn.
De vrouwen kregen een kleurige rok, met een blouse met allerlei patronen op en een band om hun middel aan. Alles was erg kleurrijk. De mannen kregen een poncho.
oja, de vrouwen kregen nog een soort hoofddoek.
En daar liepen we, in t pikkiedonker om 8 uur s avonds naar het plein waar een ' feest' was. Wij dachten dat de lokale mensen voor ons gingen dansen maar wij moesten dansen haha.
Er kwam een bandje van 5 jongens met een gitaar, panfluit, blokfluit,trommel,en een klein gitaartje.
Ik dacht echt op t begin van' wat is dit' hahah.
Toen ze begonnen te spelen was ik even stil. T klonk echt super goed. Het was muziek uit ecuador maar wat een geluid en volume. Daarnaast zongen ze ook nog.
En wij dansen uiteraard, rondjes draaien en beetje schaamteloos bewegen haha.Het kwam voornamelijk doordat de lokale mensen ons van de banken af trokken en met ons gingen dansen. Het was apart maar toch gezellig. De ' discotheek' was een vierkant hok met 1 lamp.

Ik zit trouwens op de tijd te letten maar ik heb over 1 minuut spaanse les.

Onze gids mocht me denk ik wel want er werd bier geschonken op het feest maar alleen aan de lokale mensen. Ik zat echt soms van' ik lust ook wel een biertje haha'
En jahoor, even later gaf de gids me een glas of plastic bekertje met bier, heerlijk!!

Na het feest gingen we weer terug naar ons huis en omdat we alle drie kapot waren gingen we gelijk slapen.

Ik kon niet echt slapen omdat t erg koud was. Continu werd ik wakker en probeerde ik weer in slaap te komen. Maar dat is constant hier omdat er geen verwarming is, nergens!

De volgende ochtend kregen we ontbijt om 7 uur. Het was gefrituurd brood met een kopje thee. De thee maken ze van een plant wat naar menthol smaakt. Er drijft dan een klein takje in je thee wat een best lekkere smaak geeft en tegelijk goed is voor de hoogte waarop je je bevindt. Het was namelijk iets van 3500 m boven zeespiegel.
na het ontbijt keerde we terug naar onze boot en gingen we naar het volgende eiland.
Hier kregen we weer uitleg wat alles betekende, wat de mensen deden etc. Ook gingen we hier lunchen maar aangezien de groep geen trek had bleven we met ze 6en over. En aangezien ik geen zin had om 20 soles te betalen voor een kleine lunch vroeg ik aan onze gids of ik iets anders kon krijgen. En uiteraard werd dat geregeld, hij zij nog tegen me, je hoeft niks te betalen maar dat vond ik beetje lullig tegen over de andere.
Dusja ik had me eigen lunch voor een klein bedrag,hihi!

Rond 1 uur gingen we terug naar Puno wat ongeveer 2,5 uur duurde. Ik heb heerlijk op t dek gelegen en wat kleur opgedaan op de boot..een klein beetje verbrand maar dat is weer weggetrokken.
Rond 4 uur kwamen we aan in de stad en ben ik naar me hostal gegaan. Die zelfde avond nam ik ook de nachtbus weer naar Cusco. Rond 4 uur vannacht kwamen we aan in Cusco en na een slapeloze nacht in de bus ben ik heerlijk in me eigen appartement,eigen bedje in slaap gevallen..
Het werk heb ik vandaag overgeslagen omdat ik te moe was.Morgen weer!

Ik heb wel een appeltaart gebakken vandaag hihi. In een ovenschaal, niet echt een echte bakvorm maar het is gelukt. Min of meer!
De onderkant is een beetje zwart maar voor de rest is ie heerlijk! Straks nog even uitdelen of morgen aan de leraren of wie dan ook.
en voor mezelf uiteraard!!!

Nou ik heb vast wel weer dingen vergeten maar ik heb spaanse les. dusja..

ik zal nog wel een tussenverslag maken deze week.

toedelsss!!!
Suus

  • 18 Juni 2012 - 21:53

    Lilian:

    niet te geloven mop, wat jij meemaakt,
    ik heb ook wat meegemaakt, was even met groente langs Tim, hij lag met dekentje languit gestrekt op de bank, ziekig, koppie vol en verkouden , Laura had het vorige week , ik zal vlak voor je thuis kom lekker even je huisje werken en de tuin doen, Tim werkt 5 dagen per week en ik vind het niet erg, ook was Bootje een beetje stout , poepen in huis op de mat plassen , ik zeg tegen Tim je moet de kat naar buiten doen als je te werk gaat , dat gebeurt nu en het gaat stukken beter, onderschat de dierenwereld niet!!! ze zijn slim, soms......slimmer dan mensen
    jouw katje denkt natuurlijk , als de baas mij de hele dag binnen in huis opsluit als hij te werk gaat dan zal ik wraak nemen, zo is het gewoon Susie, nu is Bo lekker buiten als Tim te werk gaat en kan ze sjansen met de katten in de buurt, veel beter, wij willen toch ook niet de hele dag binnen opgesloten zijn!!!
    even iets anders, het gaat nu snel , pa is zondag jarig en dan nog een kleine 2 weken en we staan bij schiphol om je te verwelkomen, denk om jezelf wees alert en waakzaam en geniet, dikke zoen op je wang van je moedertje.

  • 19 Juni 2012 - 14:41

    Laura Rood:

    ben je nog zo bang oor spinnen suus?
    Mooi dat je de zonsondergang kan zien...lijkt me prachtig!

    en wel heel gaaf dat je 'eve'n' onder de nederlanders ben. Dat heb je ff nodig daar. even lekker oerhollands. wel graagpig dat die mensen dat in dat dorpje van riet (je maakt ook wat mee en je kijkt je ogen uit) gefrituurde kaas en aardappelen hebben. Is ook hollands!

  • 21 Juni 2012 - 16:23

    Hello:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

  • 21 Juni 2012 - 16:27

    Hello:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

  • 21 Juni 2012 - 18:18

    Jeltinke :

    Wooow, wat een verhaal...niet te kort, maar wel weer erg leuk!
    Tot snel!X

  • 22 Juni 2012 - 18:05

    Ruud:

    Hoi Suus,

    Kan je thuis ook een appeltaartje bakken.....dan kan ik die ff testen door de kenner :) !!

    Geniet nog van de 2 weken.....de tijd vliegt voorbij!!

    O ja....en wat zijn butterballen???

    Groetjes,
    Ruud

  • 24 Juni 2012 - 17:51

    Ria Visser:

    Hoi Hoi Susan,

    Even kijken of ik nog wat regels voor je typen kan.
    Leuk Susan om te lezen van die nederlandse bar in Cusco staat me wel aan, wie weet dat ik er nog eens naar toe zal gaan.
    Lijkt me lekker butterballen en broodje kaas, toch zal het er niet van komen helaas.
    Waar bij jouw soms ook weinig van gebeurd is slapen, volgens mij zat je onder je ontbijt steeds te gapen.
    En daarna heerlijk ontspannen slenteren over de markt en je boek uigelezen, ja nu kan dat allemaal nog het zal straks wel weer anders wezen.
    Dan aangekomen in Peru en gevaren naar het eilandje met alles riet, jij in andere kleding gestoken vast ook gemaakt van Riet, dik of niet ? het is toch dat niemand je daar verder ziet.
    En wat een sober armoedig leven voor die mevrouw en haar 4 kinderen, en dat jullie niet genoeg te eten kregen mocht hem toch niet hinderen ?
    Ik zou haar wel willen helpen krijgt ze iedere week brood, ja het is niet eerlijk Susan daar zal jij veel van hebben gezien "de nood om aan eten te komen is groot"
    Daar hebben we hier niet echt een weet van, maar we helpen anderen al waar het kan.
    En toen kon je slecht slapen van de koud, hou je kleren toch allemaal aan, dan kan je de volgende ochtend zo aan het ontbijt gaan.( grapje )
    En nu ben je weer in Cusco, en merkt ook wel het leven is niet overal en alles een kado.
    Spaanse les en lekker geslapen in je Hostel, het gaat weer geod zeg dat wel.
    Ik lees dat je je best hebt gedaan met het bakken van appeltaart, hoop dat je een stukje voor mij hebt bewaard.
    het was hier vadaag bijna de hele dag regen, maar daar kunnen we intussen wel tegen.
    Gefeliciteerd met je Vaders verjaardag, ik geloof dat we volgend jaar weer een borreltje halen mag.
    Die hebben we vanmiddag bij een van de kinderen gehaald, smaakt goed hoor als een ander betaald. ha ha ha!
    En straks kijken we Italie-Engeland onder het genot van een koppie met JAWEL zelfgebakken cake, het zal wel een mooie wedstrijd worden, vast beter dan nederland wat nergens op leek.
    Beste ondernemende wereldreizigerster, je bent nu nog verschrikkelijk ver.
    Maar nog even, dan zit het erop en beland je hier weer in het gewone leven.
    Dat zal vreemd zijn, maar reken maar er komt dan veel..................ZONNESCHIJN.
    En dat word wel eens tijd, veeeeeeeeel hartelijke groeten van Niek en mij vanuit de BOTERWEID.

    liefs: Ria......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

susan

Actief sinds 15 Mei 2008
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 69879

Voorgaande reizen:

19 November 2017 - 08 December 2017

Sri Lanka via Shanghai

01 Oktober 2016 - 22 Oktober 2016

Rondreis Vietnam

10 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Toscany Drive

14 April 2012 - 07 Juli 2012

Rondreis Zuid Amerika

21 Mei 2010 - 28 Augustus 2010

Eind stage 3de jaar

17 November 2009 - 22 November 2009

AEHT Dubrovnik

26 Mei 2009 - 17 September 2009

2de jaars stage

16 Mei 2008 - 18 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: