Work and Study in Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van susan rood - WaarBenJij.nu Work and Study in Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van susan rood - WaarBenJij.nu

Work and Study in Cusco

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg susan

04 Juni 2012 | Peru, Cusco

Hoi Hoi,

het is even een tijd geleden maar ik heb hier toch alle tijd vandaar haha. 28 mei in Cusco aangekomen in de avond en had niet echt een mooie indruk van de stad. Aangezien ik in de avond aan kwam, ik ben die avond uit eten gegaan omdat het al vrij laat was en me eerste restaurant wilde uitproberen. Het was een vegatarisch restaurant waar ik super veel kreeg voor 23 Soles. Dit is nog geen 8 euro. Ik dacht dat dit goedkoop was maar er zijn menu's voor 15 sol en in de middag voor 5 sol haha. Zelfs voor 2,5 sol alleen is het dan minder hygienisch.
De eerste week had ik veel vrije tijd en alleen in de ochtend les. Ik kreeg les van half 9 tot 1 uur en begon in een groep met 2 andere. Ik had geen test gedaan en zo wist ik niet en de leraren mijn niveau niet. Toen de lerares met me begon te praten en alle in spaans gooide ik er van alles uit. De meeste woorden en zinnen kwamen weer naar boven en ik 'moest' alsware gelijk naar een hogere klas. Happy meee!!
Hier zat ik samen met een Japanse jongen Yuji.We hebben heel veel werkwoorden geleerd in de toekomstige tijd. Het vervelende is dat ik vaak in de verleden tijd wil praten maar dat lukt dan niet. Deze is ook vrij lastig in het spaans. Na me spaanse lessen ging ik de stad in opzoek naar leuke souvenirs,restaurantjes en nog veel meer. De stad is waanzinnig! zoveel mooier dan Buenos Aires. De mensen lijken een beetje op de boliviaanse mensen maar dan met meer geld en meer kennis. Ze hebben het hier iets beter maar toch zie je veel armoede. Alhoewel de stad cusco echt toeristisch is en er super veel toeristen lopen.De mensen vrouwen verdienen hun geld met een kraampje met kleren of het persen van sinaasappelsap op straat die ze dan verkopen.En dan moet je je voorstellen dat de hele straat vol zit met de zelfde kraampjes, elke verkoper zegt' PASAA AMIGA' en zo willen ze spullen aan je verkopen. Op straat lopen mensen met schilderijen die ze in een soort boek hebben en laten zien en verkopen voor een special price! Haha, alles is special price.
Cusco is wel echt een stad waar wordt geleefd. 23 en 24 juni is een groot feest in Cusco en ze zijn volop bezig met de voorbereidingen. Ze dansen op de straten en oefenen voor de grote dag. Aanstaande donderdag is ook een feest dag en eigenlijk is er bijna elke dag wel iets. Vlakbij mijn appartement wat zich boven de school bevindt is een klein plein. Plaza San Blas, hier zijn wat winkeltjes en restaurantjes en een mooie fontijn met podium. Hier bevinden zich vaak artiesten of kleine concerten en wordt er gedanst en peruaanse muziek gespeeld.Erg mooi om te zien en hoe de mensen zich verkleden.De standaard kleding is hier ook erg mooi. Vooral veel kleuren daar draait het hier om. Je kan alles dragen, oranje met geel met groene strepen, t maakt niet uit.Uiteraard heb ik ook al geshopt haha en ga ik ook zo naar de discotheek. Dit zou in Nederland raar overkomen maar hier kan je heerlijk jezelf zijn en bepalen hoe je je wil kleden.Voor de rest is er op het grote plein PLaza de Mayor een mac donalds en een kentucky fried chicken en een starbucks. Dit zijn de enige 3 cafe,restaurants die het toeristisch maken. Wel jammer! Aangezien ze zulk goed lokaal eten verkopen en leuke tentjes hebben.
10 minuten vanaf me huis is een grote supermarkt waar ik eens in de zoveel weken me boodschappen doe omdat ik alles lopend moet doen. Vaak neem ik dan een taxi terug met al me boodschappen voor 4 sol. 1,10 euro. T is vrij goedkoop vergeleken Europa maar weer duur vergeleken Bolivia. O wat hou ik ook van dat land, zooo goedkoop en zooo mooi. Toch ben ik blij dat ik hier zit, me appartement is mooi en ik deel het met verschillende mensen. Tot nu een belgische jongen en deense jongen. Beide zijn er voor een week en daarna krijg ik waarschijnlijk weer nieuwe bewoners. Tegenover me zitten aantal nederlandse meiden die voor hun stage hier zijn of ook voor een aantal weken. Er zitten vele nederlanders hier omdat het via een nederlandse organisatie is.
Wat moet ik nog meer vertellen over de stad om een indruk te krijgen...
de straatjes zijn hier erg mooi en heel smal. Denk 2,5 meter en hier moeten ook nog auto op rijden. Je begrijpt dus wel dat als er auto's langsmoeten we met ze alle op een soort ' stoepje' moeten staan tegen de muur. De winkeltjes bevinden zich aan deze straten en soms in een soort portiek. Een soort overdekt klein pleintje met meerdere winkeltjes. En allemaal hetzelfde assortiment. Voor mij is de prijs belangrijk hha en krijg er altijd iets vanaf.Dat is ook heel normaal hier, in bolivia was dat anders.
Deze kleine straatjes monden uit op een soort plein, dit zijn vaak de bekendste pleinen zoals ik net al zei. Er staan 2 prachtige mega kerken op het plein en vele museums en bomen met bankjes en mensen met een kleedje op de grond die weer spullen verkopen.De omgeving is geweldig. De huizen zijn omhoog gebouwd de bergen in.Heel centrum cusco is omringd door bergen vol met huizen en grote vlaktes groene weiden. Hier zijn teksten in gegrafeerd zoals ' Peru' of ' cusco' of andere woorden. Deze kan ik vanaf me appartement lezen, ik kijk recht tegen deze bergen aan met huizen en teksten.

a fijn afgelopen weekend heb ik me excursies geboekt. Elke weekend ga ik weg.In het begin had ik problemen om geld te krijgen van de bank maar toen bedacht ik me dat Rabobank alle pinpassen buiten de EU had geblokkeerd.Dus deze even online gedeblokkeerd en susie kon weer geld krijgen.Afgelopen zaterdag ben ik naar de Secret Valley geweest. Dit is een dagtour rondom Cusco om zo een goede indruk te krijgen van de stad en de inca's.De inca's zijn personen die hier vele steden hebben opgebouwd tussen 1400 en 1500. Ze spraken de taal Quechua en wilde dit de taal maken van Peru en andere landen. Dit is niet het geval maar de meeste mensen vooral in Peru en Bolivia spreken deze taal nog en het is nu een officiele taal hier. Er zijn 3 officele talen. Spaans oftewel castellano, Quechua en aymara. De andere 2 talen buiten spaans zijn echt totaal verschillend. Als je de spaanse taal begrijpt, begrijp je niks van de andere 2 haha.Maar t is erg interessant. Zo zijn de mensen en de manier waarop ze leven ook. De vrouwen dragen net als in Bolivia hun baby op hun rug in een soort doek. Ik ben altijd bang dat ze er uitvallen maar dit gebeurd waarschijnlijk niet.
Ik ben vanmorgen voor het eerst naar me werk gegaan. Samen met Nico die me begeleidt hier alsware ben ik voorgestelt en heb ik me werkplek gezien. Het is ver buiten het centrum en er zijn ook weinig of geen toeristen. Wat t wel echt maakt, zo voel ik me als de lokale mensen.Ik moet elke ochtend de bus nemen vanaf een pleintje en deze duurt ongeveer 20 a 30 minuten naar mijn halte waar ik er uit moet. Vanaf hier moet ik nog 5 minuten lopen. Het is een erg klein gebouw in een wijkje.Dit schooltje of kinderopvang is van 9 tot 1 open voor kinderen van 3 tot 5 jaar. Ik werk met een lerares samen. Wat ik vandaag heb meegekregen qua taken is voornamelijk, spelen, kleuren en uitleggen hoe ze t moeten doen. Aangezien het me eerste dag was kon ik niet teveel verwachten. Er waren 6 kindertjes gekomen en normaal worden er zon 13 verwacht. Het is niet in een school maar gewoon een apart gebouwtje. Er staan 3 tafeltjes met wat stoeltjes en heel veel speelgoed en spelletjes. De muren zijn bekladderd met tekeningen en leer materiaal.We hebben vanochten patronen getekend op een A4 papier die de kinderen moesten natekenen. Een aantal deden het erg goed en snapte precies hoe het moest, terwijl er 1 meisje volop zat te krassen op t blad. Opzich wel grappig als ze ook soms totaal geen aandacht hebben voor de juf.
Rond half 11 gaan we naar buiten en hebben ze de tijd om wat te eten en wat rond te rennen. Het is voornamelijk rond rennen. Vrij gauw daarna komt er iemand met warm eten wat ik niet verwachtte. We kregen rijst met groente en kip en dat nadat de kinderen net hun fruit of koek ophadden. Waarschijnlijk eten ze dan rond 1 a 2 weer warm want dat is de normale tijd hier.
1 uur nam ik de bus terug, als enigste toerist moest ik erg opletten waar ik eruit moest. Ze rijden hier rond met kleine bestelbusjes alsware met 10 zitplaatsen. Er werken 2 mensen in de bus, de busschauffeur en iemand die de deur elke keer openschuift en alle haltes schreeuwt en naar de mensen die willen instappen' SUDE SUDE' roept. Als je er uit wilt moet je ' BAJA BAJA' roepen en 60 centimos betalen. Voor elke busrit maakt niet uit hoelang betaal je 60 centimos dit is ongeveer 0,18 cent. Ik moet dus elke dag voor ruim een half uur in zon busje zitten, en geloof me, deze wordt echt volgepropt.Het zijn al kleine busjes waar je amper in kan staan en dan zit ik daar tussen de peruanen! haha. Het geeft me wel echt een gevoel dat ik hier woon en werk.
Na me werk heb ik weer spaanse les. Aangezien ik dit voor 2 weken had geregeld. Nu is het zo dat de groepslessen in de ochtend zijn, maar omdat ik nu in de ochtend werk moet ik smiddags les krijgen.
Wat ik net te horen heb gekregen omdat het deze week wat anders verloopt ivm de feestdagen en dat alles gesloten is dat ik vrij ben van les. Volgende week krijg ik me 2de week les en dan prive les. Vanplaats 20 uur groeples krijg ik 12 uur prive les. Ook opzich best fijn en luxe haha.
Nou ik denk dat me verhaal wel weer lang genoeg is..
Ik moet me was even ophalen voor 4 sol per kilo en ik had 5 kilo was...
veels te duur haha.

Oja wat ik nog wilde zeggen is dat ze hier zulkeee mooooieee schilderijen maken. Echt waanzinnig. Normaal hou ik van een aantal kleuren in me huis en alles bij elkaar passend. Dat doe ik nog steeds haha maar ik heb 2 schilderijen gekocht. Dit zijn doeken met acrylverf en soort 3d. Echt super mooi. Ik krijg ze opgerold mee in een koker en deze blijven jaren goed. Dusss ik moet me pappie even vragen om een houten kader te maken om daar me doeken overheen te kunnen doen. Eindelijk wat op me lege muren!

Nou ik ga me boekie lezen en me was ophalen en me spaanse lesboekje zoeken....

ik mail wel weer na me excursie dit weekend.

Toedelsss

  • 04 Juni 2012 - 20:28

    Roel:

    Goed bezig nerd, dat je meteen een klas mag overslaan. Doe je dat beter dan hier in Nederland. Ook mooi dat je voor niks zo lekker kan eten. Kan je Machu Picchu zien liggen vanaf Cuzco?

  • 04 Juni 2012 - 21:03

    Ineke:

    Zo Suus ik ben er weer even goed voor gaan zitten , begon je verhalen al te missen .!!.
    Moet straks echt afkikken als je weer met je voeten op nederlandse bodem bent .
    Suus wat een bofkont ben jij priveles nog wel ..Suus zag op de site dat het daar warmer is dan bij ons 13gr en regen lijkt wel herfst.
    Nou meid geniet van je werk en de omgeving , kijk nu al uit naar je volgend verhaal . Lieve Groet Ineke

  • 05 Juni 2012 - 16:29

    Lilian:

    roel, wat is Machu Picchu?
    is dat een berg of zoiets?

  • 05 Juni 2012 - 18:46

    Je Vader:

    Hoi Suus, eindelijk weer een verhaal, hoorde van diverse kanten, we missen die verhalen.
    Ook je Oma kan dan weer wat lezen,
    Je zal je niet zo gauw vervelen, les krijgen en les geven, wie weet in de toekomst.
    En natuurlijk maak ik er een schilderijlijst er omheen.
    Vermaak je daar in Peru en de inca's
    Vermijdt te paarden en neem de taxi.

  • 06 Juni 2012 - 13:57

    Suzanne:

    Wat een verhaal weer Suus! Wat zal het anders zijn om nu te werken en naar school te gaan, in plaats van de afeglopen tijd rondreizen. Geniet van je werk!

  • 06 Juni 2012 - 17:54

    Ria...:

    Hoi Susan, eens kijken of ik weer wat woorden typen kan.
    Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen, maar er waren voor de familie geen mooie berichten die zich richten tot in onze oren.
    Overal kan men niet spreken van het leven is een groot feest, maar gelukkig gaat het goed met jouw als je het hele verhaal leest.
    Het kost er allemaal geen drol ( zoals ze dat hier zeggen ) en je zou voor die paar centen heerlijk de hele dag in de bus kunnen zitten, genieten van het schone en armoede van het land en als je het genoeg vind ga je lekker pitten.
    Maar dat is nu allemaal anders voor jouw, want de busrit duurd kort en gaat in vertrouwen, en na je wandelingetje kom je bij de kindertjes die je leuk bezig mag houwen.
    Laat ze voor mij ook maar iets schilderen op karton of papier, ik betaal die cent of wat met plezier.
    Maar dat zal zo zeker niet gaan denk ik, als die kindertjes maar een beetje tevreden zijn en op zijn tijd lol hebben en schik.
    Dat is heel belangrijk voor iedereen, daar zal het ook zijn dat de zon niet altijd voor ze scheen.
    Warme maaltijden is er geen probleem, daarom al ga ik er niet heen ( grapje )
    Twee keer op een dag is niks voor mij, ben met een donker bruin broodje onder de middag altijd erg blij.
    En jij ook weer in de lesbank zitten om de taal bij te werken, we zullen het vast wel als je terug bent aan je merken.
    En op je vaders verjaardag heb jij daar groot feest in Cusco, kan je lekker mee dansen en springen eten en drinken en zo, voor jouw is het leven nu een groot kado.
    Een geweldig land, alles goedkoop, en voor de boodschappen doe je iedere dag een gezond loopje, neem zo'n baby maar voor mij mee als die uit zo'n draagzak valt want dat is ook vast een koopje.
    En nu krijgen we visite want ik hoor de achterdeur, volgende keer meer en verder hou ik op met dat gezeur.
    Lieve meid, alle goeds en veel plezier weer en denk om je gezondheid !

    liefs van mij en Niek.....

  • 07 Juni 2012 - 13:54

    Laura Rood:

    Ja, idd...lang geleden, een verhaal. Maarja...me computer is toch stuk, dus ik moet het van de schoolcomputer hebben.
    Ik weet nu wat je voor vrijwilligerswerk doet. Je assisteert de leerkracht als het ware. Misschien raak je wel enthousiast van deze baan???

    Je mist Bolivia ondanks dat je het hier ook geweldig vindt. Ach ja...je kunt daar altijd een keer weer naar toe gaan.

    goed te lezen dat je je vermaakt en knap hoor...meteen al naar de hogere klas voor Spaans.
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

susan

Actief sinds 15 Mei 2008
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 70091

Voorgaande reizen:

19 November 2017 - 08 December 2017

Sri Lanka via Shanghai

01 Oktober 2016 - 22 Oktober 2016

Rondreis Vietnam

10 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Toscany Drive

14 April 2012 - 07 Juli 2012

Rondreis Zuid Amerika

21 Mei 2010 - 28 Augustus 2010

Eind stage 3de jaar

17 November 2009 - 22 November 2009

AEHT Dubrovnik

26 Mei 2009 - 17 September 2009

2de jaars stage

16 Mei 2008 - 18 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: