Changing plans! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van susan rood - WaarBenJij.nu Changing plans! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van susan rood - WaarBenJij.nu

Changing plans!

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg susan

26 April 2012 | Argentinië, El Calafate

Hoiii Hoii,

gisternacht om 5 uur ben ik vertrokken vanuit Ushuaia naar El Calafate. In het begin had ik een ticket gekocht naar Puerto Natales omdat ik vanaf daar de excursies naar het national parc Torre del Paine en de gletsjer Perito Moreno kon maken. Nadat ik hoorde dat dit beter te doen was vanaf El calafate heb ik mijn ticket omgeruild.
Honderden kilometers achter me gelaten op weg naar El Calafate. Dit was een busreis van 18 uur met een overstap in Rio Gallelos waar ik 3 uur moest wachten op me volgende bus. Erg vermoeiend als je er net al 12 uur op hebt zitten. Deze bizarre busreis was niet zoals ik had verwacht haha. Ik ben door the middele of nowhere gereden, over wegen wat je geeneens een autoweg kan noemen. Meer zand en losse stenen en geen huis of mens te bekennen alleen bussen en vrachtwagens. Achteraf begrijp je wel waarom het 18 uur heeft geduurd als je continu 60 of 80 rijdt. Echt, het is de bizarste weg die ik tot nu heb afgelegd.Continu werd je gelanceerd in de bus vanwege alle gaten en hobbels en soms voelde het heel vreemd om in die bus te zitten. Vooral als je het vergelijkt met het openbaar vervoer in Nederland.Maar het is de enigste weg tussen Ushuaia en punta arenas, el calafate en nog een paar steden.
Ook hadden we argentinie verlaten en moesten daarvoor bij de grenspost uit de bus. Daar loop je dan met 40 andere om je te indentificeren en een stempel te ontvangen met ' verlaat argentinie 25 april' tegelijkertijd krijg je je stempel omdat je in chili bent ' entrada chili 25 abril'. Wel leuk al die stempels, alleen niet na 2 a 3 x de grens te zijn overgeweest. Want je ontvangt een uur later nadat je chili weer bent verlaten de zelfde stempels maar dan ' salir Chili' en ' entrada Argentinia'. Wanneer je als een stel gedetineerde je stempels heb gehaald mag je in de volgende rij staan om 1 of andere stempel te ontvangen en vervolgens wordt je bagage gecontroleerd. Als dat allemaal is gebeurd vervolgd de bus zijn reis.Dat kan dus wel even duren als met 40 man reist. Het geen is dat ze dit doen vooral als je richting chili gaat is omdat je geen spullen mag meebrengen in Chili. Zoals dieren, fruit, groente etc. Dit omdat ze dan bang zijn dat je een virus het land in brengt. Nou als ik niet beter zou weten verwacht ik juist dat al die virussen in Chili te vinden zijn en de omringende landen, haha! Toch is wel gaaf om even een uurtje in Chili te zijn geweest puur omdat de route continu deze 2 landen kruist. Er is ook maar 1 weg vanuit het zuiden van Argentinie richting het zuiden van chili of El Calafate. Je zou ook met t vliegtuig kunnen maar had me daar verder niet in verdiept.

Anyway eenmaal in me hostel ben ik gelijk gaan slapen om half 2 snachts met de bedoeling om uit te slapen maar dit werdt em niet. Als ik vroeg opstondt kon ik mijzelf nog aanmelden voor de excursie naar de bekende gletsjer Perito Moreno. Aangezien ik niet heel veel tijd had hier heb ik dit dus gedaan en vertrok ik vandaag om 8 uur. Samen met me andere kamergenoten. De weg daarheen is geweldig. Zon uitgestrekt gebied omringd door bergen, besneeuwde bergtoppen en rode vlaktes. Onwijs gaaf maar niet zo gaaf als de gletsjers zelf. We kregen ongeveer 4 uur de tijd daarzo en zijn met ze 4-ren gaan wandelen richting de gletsjer. Je kon ook nog een boot excursie boeken zodat je dichtbij de gletsjer kon komen maar dit scheen het niet waardt te zijn. Wij zijn dus gaan wandelen, tot het moment je bij het uitkijkpunt was. Daar hebben we zeker een uur stil gestaan, amper wat gezegt en alleen maar voor ons uitgestaard. Oja, en wat foto's gemaakt. WAANZINNIG!!
Dat zoiets bestaat, dat ik dit heb gezien, wauuwww!
De 2 canadese jongens met wie we waren vertelde ons dat dit ook bestaat in Canada maar niet zoals deze. Deze gletsjer groeit ook elke keer weer, maar 30 centimeter per jaar en het breekt ook weer af. Je hoort de gletsjer van binnenin kraken en bewegen. Een erg apart geluid maar zo gaaf om te zien. Wanneer je gekraak hoort breekt er een klein stuk ijs naar beneden, dan wacht je nog 10 minuten langer en dan volgt het volgende stuk van zeker 10 meter lang. Dat de gletsjer zo nu en dan afbrokkelt wist ik,maar dat er zulke grote stukken vanaf vielen, waanzinnig! Heb er een film van hoe het afbreekt, zo gaaf!

A fijn na deze excursie zijn we terug gegaan naar onze hostel waar we vanavond een BBQ hebben.
Alhoewel ik eigelijk deze week richting chili zou gaan heb ik weer mijn plannen gwijzigd haha.
Ik hoorde over een plaats niet ver van El Calafate dat heet El Chalten. Je kunt er mooie trekkingen maken en het is een onwijs mooi gebied. Maar aangezien ik deze maandag de boot wilde nemen naar Puerto Montt, verplaats ik dat een week later. Deze boot gaat maar 1 x per week en alleen op maandag. Alleen ik moet nog naar de Torre del Paine in Chili en aangezien me dat niet lukt om voor maandag te hebben gedaan verplaats ik alles even.
Dus nu ga ik morgen met me andere kamergenoten naar El Chalten. Daar gaan we trekkingen maken door het gebied daar en daarna zal ik weer zuidelijker gaan richting Puerto Natales. Vanaf hier kan ik de meerdaagse excursie doen naar het nationaal park Torre del Paine. Me 3 kamergenoten hebben dit al gedaan en zijn in het park gaan kamperen. Je kunt namelijk kampeerspullen huren en met meerdere die kant op trekken of je kunt in een van de hotels in het park verblijven maar deze zijn erg duur. Aangezien het een groot park is en je er 8 uur wandeld op 1 dag is het verstandig om er te overnachten. Dus wnneer ik daar ben zal ik beslissen of ik ga kamperen of in 1 van de hotels overnacht. Ook hoorde ik dat na 30 april de meeste dingen sluiten aangezien het winter is, ook de hotels. Er schijnt nog 1 hotel open te blijven in het park dus dan is er weinig keus haha.
Wanneer ik daar ben zie ik het wel, zoals het hier gaat. Allerlei mensen reizen alle kanten op en komen elkaar vaak weer tegen in dezelfde hostels. Zoals ik net een backpacker tegenkwam die in het zelfde hostel verbleef in Ushuaia en nu zie ik hem hier haha.
Dus me plannen zijn om een paar dagen in het gebied El Chalten te blijven, daarna de bus terug te nemen naar Puerto Natales. Vanaf daar de excursie naar de Torre del Paine maak en dan de boot op ga richting Puerto montt. Aangezien ik hier dan een week later aankom rond 11 mei heb ik een week om in Santiago te komen. Dit moet te doen zijn in 1 dag dus dat zit wel goed.
Het is heleboel reizen en aangezien je van te voren niet echt weet waar je heen gaat is het nog meer reizen.

ik zit even te denken of ik nog meer kwijt wil, dit wordt wel es wat toch? hihi..
je maakt ook zoveel mee, ontmoet zoveel mensen. de 2 Canadese jongens zijn vanaf Canada met de motor naar Ushuaia gereden. Dus van Noord Amerika naar Zuid Amerika. Hebben daar hun motors verkocht want deze terug te sturen per boot naar Canada is erg prijzig. Totaal zijn ze 9 maanden onderweg, geweldig!
dan is 3 maanden nog niks.

Nou ik ga even me foto's op facebook gooien en dan een douche nemen. Ik stink namelijk nogal na een 18 uur in een bus te hebben gezeten en gelijk de volgende ochtend op excursie te zijn geweest.

Tot mijn volgende verhaal maar weer.

Groetjesss, Suus

  • 27 April 2012 - 08:10

    Ineke:

    Hoi Suus wat een verhaal ,enwat een energie heb jij zeg,om na 18uur in de bus dit verhaal nog even te mailen ,petje af meid.
    Suus fijn dat je zo geniet denk goed om je zelf . Lieve Groet, siemen-Ineke

  • 27 April 2012 - 17:35

    Laura:

    Haha, dat is ook toevallig dat je diezelfde tegenkomt.

    Oja suus, als je gaat kamperen....dan toch liever in een hotel hoor. Daar kan alles op slot.
    Have fun. averidenci.
    x

  • 27 April 2012 - 18:12

    Ria...:

    Hoi Susan,

    Ongekend wat kan jij verhalen schrijven, ik weet wel wat jij het beste kan doen als je weer terug bent in je " Home Seet Home " maar dat zullen er wel meer zeggen en denken volgens mij.
    En je neemt en gunt je er dan ook de tijd nog voor soms heel laat in de avond na een soms vermoeiende maar inspirerende reisdag.
    Het is ons wel duidelijk dat je ontzettend geniet en nog meer indrukwekkende belevenissen mee maakt.
    Het zal ook allemaal onvergetelijk zijn en adembenemend mooi.
    En geregeld wijzig je je plannen zo te lezen, maar wel heel verstandig dat je niet ALLEEN gaat.
    Het gaat tot zover allemaal gesmeerd, bussen, excursies, eten, slapen, bbq, en de ogen goed open houden, ik zou er geen end aan weten ( zou Oma Besseling wel zeggen, en ik ook )
    Gezellig dezelde backpakker tegen te komen, dat hebben we hier ook ha ha.
    Wij gaan morgen drie dagen met vakantie ( niet tegen anderen zeggen hoor )is lang genoeg.
    Maar we wensen jouw weer heel veel plezier en blijf aan alles denken.
    En neem die verstandige beslissing van je Zus maar in overweging.( die meent het goed vooral in deze positie )

    liefs en groeten van de bewoners van de Boterweid 1

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

susan

Actief sinds 15 Mei 2008
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 69867

Voorgaande reizen:

19 November 2017 - 08 December 2017

Sri Lanka via Shanghai

01 Oktober 2016 - 22 Oktober 2016

Rondreis Vietnam

10 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Toscany Drive

14 April 2012 - 07 Juli 2012

Rondreis Zuid Amerika

21 Mei 2010 - 28 Augustus 2010

Eind stage 3de jaar

17 November 2009 - 22 November 2009

AEHT Dubrovnik

26 Mei 2009 - 17 September 2009

2de jaars stage

16 Mei 2008 - 18 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: